5 Ιανουαρίου 2010

Περί βιβλιοθηκονόμων, βιβλιοθηκαρίων και λοιπών συγγενών.......

Ξεκινάμε τη χρονιά αυτή με την αναδημοσίευση της ανάρτησης "Δέκα ερωτήσεις της «μάχιμης» βιβλιοθηκονομίας" από το ιστολόγιο "Ο Βιβλιοθηκάριος", γιατί έχει δίκιο,(δυστυχώς) απόλυτο δίκιο και όσοι απομείναμε να αγάπαμε αυτό το "επάγγελμα" πρέπει να αναζητήσουμε τις απαντήσεις στα ερωτήματα αυτά......(φοβάμαι ότι η μυλόπετρα της επιβίωσης μας έχει βάλει για τα καλά από κάτω). 

Οι προβληματισμοί που θέτει "Ο Βιβλιοθηκάριος" θα μας απασχολήσουν σ αυτό εδώ το ιστολόγιο, αναλυτικά στο μέλλον.

Δέκα ερωτήσεις της «μάχιμης» βιβλιοθηκονομίας

Πολλοί νεώτεροι συνάδελφοι θα απαντούσαν με ένα αυστηρό μονολεκτικό «ΝΑΙ» στην πρώτη ερώτηση, αρνούμενοι να απαντήσουν στις επόμενες. Αρκετοί θεωρούν υποτιμητικό τον όρο «βιβλιοθηκάριος», ενώ… «επιστήμονας της πληροφόρησης»… άλλο πράγμα…

Λίγο ενδιαφέρει τελικά αν η βιβλιοθηκονομία είναι επιστήμη ή τέχνη. Είναι πάντως ένα σύνολο γνώσεων απαραίτητων για την οργάνωση και την παροχή πληροφοριών με μια διεθνή δυναμική ανάπτυξης αναντίστοιχη με την ελληνική (εφαρμοσμένη) πραγματικότητα. Αφιερώνω αυτή την ανάρτηση στους άνεργους… επιστήμονες της πληροφόρησης. Σε λίγο καιρό θα τους κάνω πάλι παρέα. 

Την αφιερώνω και σε όσους συναδέλφους μου δεν έχουν καταλάβει ακόμη ότι η επίκληση της επιστημονικότητας δεν λύνει το οξύ πρόβλημα της ανεργίας , δεν αναβαθμίζει το χαμηλό κοινωνικό στάτους του επαγγέλματός μας, δεν λύνει τα βασικά προβλήματα των βιβλιοθηκών, ούτε ενισχύει τη βασική αξία της δουλειάς μας: την παροχή (ελεύθερης) πρόσβασης (σε όλους) στην πληροφορία και τον πολιτισμό. Για τους πολλούς (πολιτικούς, ακαδημαϊκούς, τεχνοκράτες, καθηγητές και δασκάλους) η βιβλιοθήκη είναι μια αποθήκη βιβλίων. Κάποια στιγμή θα καταλάβουν, όταν καταλάβουμε και εμείς ποια είναι η αποστολή μας: η διαφύλαξη και το μοίρασμα της γνώσης. 

Δεν αρκεί αυτό; Οι ερωτήσεις λοιπόν:

1. Η βιβλιοθηκονομία είναι αναμφισβήτητα επιστήμη;  

2. Αν όχι, τι άλλο θα μπορούσε να είναι;  

3. Αφού διδάσκεται στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, οι απόφοιτοί των σχολών αυτών είναι επιστήμονες;

4. Αν δεν είναι επιστήμονες είναι μήπως κάτι … κατώτερο, για παράδειγμα τεχνίτες;

5. Είναι ευκολότερη η βιβλιοθηκονομία ως τέχνη, από ότι ως επιστήμη;

6. Ποια η διαφορά βιβλιοθηκάριου, βιβλιοθηκονόμου και… επιστήμονα της πληροφόρησης;  

7. Ένας βιβλιοθηκονόμος εργαζόμενος σε βιβλιοθήκη ή βιβλιοπωλείο είναι επιστήμονας;  

8. Ένας απόφοιτος μίας σχολής τριτοβάθμιας εκπαίδευσης είναι περισσότερο απαραίτητος στην κοινωνία από έναν άλλο; Μήπως πρέπει να αντιμετωπίζεται με περισσότερη φροντίδα… και προδέρμ; 

 9. Το μεταπτυχιακό δίπλωμα πιστοποιεί ανώτερη, πλατύτερη ή βαθύτερη γνώση μιας επιστήμης ή τέχνης;

10. Στα Συνέδρια των Ακαδημαϊκών Βιβλιοθηκών γίνονται επιστημονικές ανακοινώσεις;

3 σχόλια:

ΜΕΛΙΝΑ είπε...

Περί...”ΕΙΔΙΚΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΗΣΗΣ ΚΑΙ ΤΕΚΜΗΡΙΩΣΗ" θα σας παρακαλούσα θερμά να μου εξηγήσετε τι σημαίνει ο βαρύ αυτός τίτλος τον οποίο το ΥΠΕΠΘ χρησιμοποιεί σε όλα τα επίσημα έγγραφά του τα τελευταία δέκα χρόνια. Είναι 70! περίπου εκπαιδευτικοί οι οποίοι υπηρετούν στα ΚΕΣΥΠ (Κέντρα Συμβουλευτικής και Προσανατολισμού) όλων των νομών της xώρας. Μήπως γνωρίζει κάποιος τι ακριβώς σημαίνει ο όρος αυτός, εάν είναι δόκιμος και τι προσόντα χρειάζονται για μια τέτοια θέση; Πιο είναι το αντικείμενο της εργασίας; Εαν πάλι δεν γνωρίζετε τίποτε μήπως θα είχατε την καλοσύνη να το ψάξετε; Περιμένω με ανυπομονησία.

e-scriptorum είπε...

Το ψάξαμε λίγο. Η όλη ιστορία είναι απλή. Το Υπουργείο έπρεπε να δημιουργήσει αυτές της υπηρεσίες (μας τράβηξε το αυτί η μαμά Ευρώπη), δεν είναι τυχαίο ότι στον ίδιο νόμο (2525/97) προβλέπεται η ίδρυση των Ολοημέρων. Από την άλλη για να μην βάζει μπελάδες στο κεφάλι του με την αναζήτηση ειδικευμένων ατόμων (να εισβάλουν στα τιμημένα σχολεία μας μη εκπαιδευτικοί, ιεροσυλίαααα (ευτυχώς που το επάγγελμα της καθαρίστριας δεν έχει κύρος) και για να βουλώσει μερικά στόματα εκπαιδευτικών (ανέργων ή βαριεστημένων) έλυσε το πρόβλημα οικογενειακά.

Σε παραπέμπουμε ενδεικτικά

1. ΥΑ Γ2/3141/08-09-00 στην οποία ορίζονται οι αρμοδιότητες των Ειδικών της Πληροφόρησης και Τεκμηρίωσης στα ΚΕΣΥΠ της χώρας: http://kesyp.didefth.gr/wp-content/uploads/ya_2000_3141.pdf
Εν συντομία είναι αποσπασμένοι εκπαιδευτικοί που συλλέγουν και παρέχουν πληροφορίες σε μαθητές, γονείς κλπ

2. Οι διαδικασίες πρόσληψης - απόσπασης και τα προσόντα σκιαγραφούνται γενικά στα εκάστοτε ΦΕΚ (π.χ. άρθρο 8 & 9 ΦΕΚ 24/2002) τα οποία παραπέμπουν σε αόριστες σχετικές αποφάσεις

3. Μαζεμένο σχετικό υλικό (υπουργικές αποφάσεις, φεκ) θα βρεις εδώ: http://kesyp.didefth.gr/?page_id=172


Ρώτας αν ο όρος "Ειδικοί Πληροφόρησης και Τεκμηρίωσης" είναι δόκιμος; Γιατί όχι; Εξάλλου στην Ελλάδα ότι δηλώσεις είσαι. Αν και δε νομίζω ότι κάποιος από αυτούς τους εκπαιδευτικούς δηλώνει αυτό τον γελοίο τίτλο, απλά θα λέει ότι είναι φιλόλογος αλλά έχει πάρει απόσπαση

Τώρα αν ο όρος "Ειδικοί Πληροφόρησης και Τεκμηρίωσης" παραπέμπει πια στην νέα ονομασία των Βιβλιοθηκονόμων "Επιστήμονες της Πληροφόρησης", αυτό είναι ψιλά γράμματα. Εξάλλου και γω σκέφτομαι να δηλώνω ως επάγγελμα «Θεράπων της Γνώσης» που ξέρεις μπορεί να χωθώ σε κανένα νοσοκομείο………

Από κει πέρα η λειτουργία και η ποιότητα των υπηρεσιών αυτών εξαρτάται αποκλειστικά από την όρεξη, τις γνώσεις και το μεράκι του εκάστοτε εκπαιδευτικού που επιφορτίστηκε το ρόλο αυτό. (και για να μην τους αδικούμε κάποιοι κάνουν καλή δουλεία, δουλειά που παρόλα αυτά δεν είναι το αντικείμενο τους………………)

ΜΕΛΙΝΑ είπε...

Σας ευχαριστώ θερμά. Η απάντηση σας ήταν άμεση και πολύ κατατοπιστική, υπάρχουν όμως και εξελίξεις. Σύμφωνα με την τελευταία προκήρυξη, οι θέσεις των περίφημων «ΕΙΔΙΚΩΝ ΤΗΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΗΣΗΣ και ΤΕΚΜΗΡΙΩΣΗΣ» καταλαμβάνονται ΜΟΝΟΝ από πτυχιούχους τμημάτων…. ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ!!!. Το ΥΠΕΠΘ με την πράξη του αυτή παραδέχθηκε ότι οι εκπαιδευτικοί που στελέχωναν αυτές τις θέσεις δεν μπορούσαν να ανταποκριθούν στα καθήκοντα τους και διόρθωσε το λάθος, με ένα ακόμη μεγαλύτερο. Θα ήθελα τα σχόλια σας.