13 Ιανουαρίου 2010

Ιδέες και προτάσεις για τις σχολικές βιβλιοθήκες

 
Το Πανελλήνιο Φόρουμ Σχολικών Βιβλιοθηκών (ΠΦΣΒ) παρέχει από το Μάη του 2007, στις σελίδες του, μεταφρασμένο στα ελληνικά το Toolkit for School Library Media Programs της American Library Association. Ένα εργαλείο που μπορεί να φανεί ιδιαίτερα χρήσιμο σε όσους (βιβλιοθηκονόμους και μη......) τυγχάνει να ασχολούνται με την οργάνωση και λειτουργία μιας σχολικής βιβλιοθήκης. Η μετάφραση ανήκει στην κα. Αραμπατζή Κατερίνα και ο σχεδιασμός - σελιδοποίηση στον κ. Μπαρμπέρη Γ.  

Ενδεικτικά παραθέτουμε την εισαγωγή της μεταφράστριας και το Προοίμιο της εργασίας αυτής:

Εισαγωγή μετάφρασης

Το Μάιο του 2006 στα πλαίσια ενός συνεδρίου που διοργάνωνε το Ινστιτούτο Goethe ήρθαμε σε επαφή με την American Library Association και κατόπιν συζητήσεων, το Πανελλήνιο Φόρουμ Σχολικών Βιβλιοθηκών εξασφάλισε τα πνευματικά δικαιώματα για την ελληνική μετάφραση του Toolkit for School Library Media Programs. Πρόκειται για ένα εγχειρίδιο που περιέχει προτάσεις και ιδέες για την προώθηση του έργου μιας σχολικής βιβλιοθήκης.

Μετέφρασα το εγχειρίδιο πιστεύοντας πως θα είναι χρήσιμο όχι μόνο για τους υπεύθυνους Σχολικών Βιβλιοθηκών αλλά και για εκπαιδευτικούς που θέλουν να αξιοποιήσουν τη συμβατική σχολική βιβλιοθήκη τους. Προσπάθησα κάποια σημεία να τα προσαρμόσω στα ελληνικά δεδομένα και παρέλειψα κάποια άλλα που δεν είχαν καμία απολύτως σχέση ούτε με την ελληνική νομοθεσία ούτε με τον τρόπο οργάνωσης των δικών μας σχολικών βιβλιοθηκών Προοίμιο Μπορεί να είστε βιβλιοθηκονόμος που εργάζεται σε μια σχολική βιβλιοθήκη ή εκπαιδευτικός υπεύθυνος σχολικής βιβλιοθήκης, που εργάζεται στη βιβλιοθήκη ενός λυκείου ή ένας βιβλιοθηκονόμος που εργάζεται στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση. 

Με τόσους τίτλους για ένα επάγγελμα, πώς μιλάμε με μια φωνή ώστε να ενημερώσουμε το κοινό για το ποιοι είμαστε και για το σημαντικό ρόλο που παίζουμε στη διαμόρφωση του τελικού προϊόντος – τη σχολική επιτυχία; Η απάντηση βρίσκεται στα χέρια σας.  

Η American Library Association (ALA) σε συνεργασία με την American Association of School Librarians (AASL) οργάνωσε μια εθνική εκστρατεία, για να υποστηρίξει τον υπεύθυνο σχολικής βιβλιοθήκης στο να δώσει ένα ισχυρό και σαφές μήνυμα. Αυτή η εκστρατεία αφορά αρκετά θέματα-κλειδιά. Συμπεριλαμβάνονται το πώς:  
• Αυξάνουμε την ενημέρωση και την υποστήριξη για το ρόλο των προγραμμάτων της σχολικής βιβλιοθήκης.
• Οικοδομούμε την κατανόηση και την εκτίμηση για την αξία των Υπεύθυνων Σχολικών Βιβλιοθηκών.
• Βοηθούμε τους Υπεύθυνους Σχολικών Βιβλιοθηκών να προωθήσουν τα προγράμματά τους.  
• Θέτουμε τη βιβλιοθηκονομία ως δυναμική επιλογή καριέρας. Οι δύσκολοι οικονομικά καιροί και η πρόοδος στην τεχνολογία ήγειραν ερωτήματα σχετικά με το ρόλο και την αξία των προγραμμάτων της Σχολικής Βιβλιοθήκης. 

Σε αυτό το Εγχειρίδιο θα βρείτε στρατηγικές μάρκετινγκ, χρήσης του λογότυπου και επικοινωνίας, για να σας υποστηρίξουν στο να απαντήσετε αυτά και άλλα ερωτήματα. Μιλώντας ανοικτά - και επικοινωνώντας – με κοινά μηνύματα και στρατηγικές θα επικουρήσετε τα προγράμματα των Σχολικών Βιβλιοθηκών έτσι ώστε να αποκτήσουν περίοπτη θέση και υποστήριξη σε εθνικό επίπεδο.

6 σχόλια:

Γιώργος Κατσαμάκης είπε...

Απορία Α΄: Ποιοι αποτελούν μέλη του Πανελλήνιου Φόρουμ Σχολικών Βιβλιοθηκών

Απορία Β΄: Το πρόβλημα των ελληνικών σχολικών βιβλιοθηκών κατά την άποψη των μελών του ΠΦΣΒ είναι η ύπαρξη, ανάπτυξη και στελέχωση με ειδικευμένο προσωπικό των σχολικών βιβλιοθηκών ή η προώθηση του έργου τους;

Απορία Γ΄: η προώθηση του έργου των σχολικών βιβλιοθηκών εξαρτάται από τις τεχνικές μάρκετινγκ ή από τη χρηματοδότηση και τη στελέχωσή του με ειδικευμένο προσωπικό;

ΓΙΩΡΓΟΣ ΜΠΑΡΜΠΕΡΗΣ είπε...

Απαντώ στις απορίες του κ. Γ. Κατσαμάκη:
Απάντηση Α΄: Μέλη του Πανελληνίου Φόρουμ Σχολικών Βιβλιοθηκών είναι οι εκπαιδευτικοί-υπεύθυνοι σχολικών βιβλιοθηκών όλης της χώρας.
Απάντηση Β΄: Το πρόβλημα των ελληνικών σχολικών βιβλιοθηκών είναι η ανοργανωσιά του ελληνικού κράτους, η έλλειψη σοβαρού μακροπρόθεσμού σχεδιασμού, η ουσιαστική ένταξη της σχολικής βιβλιοθήκης στην εκπαιδευτική διαδικασία με αλλαγές στα αναλυτικά προγράμματα, με επιμόρφωση των εκπαιδευτικών στην χρήση της σχολικής βιβλιοθήκης και των νέων τεχνολογιών, και ασφαλώς με χρηματοδότηση και στελέχωση με ειδικευμένο, αλλά ειδικευμένο για την ειδική περίπτωση, προσωπικό.
Απάντηση Γ΄: Η προώθηση του έργου των σχολικών βιβλιοθηκών εξαρτάται απ' όλα τα παραπάνω και ίσως αρκετά ακόμη, αλλά η ανατροφοδότησή τους έχει να κάνει και με τεχνικές ενημέρωσης και προβολής των προγραμμάτων που υλοποιούνται σ' αυτές.
Γιώργος Μπαρμπέρης
Υπεύθυνος σχολικής βιβλιοθήκης
του 3ου ΓΕΛ Ηλιούπολης

Γιώργος Κατσαμάκης είπε...

Ευχαριστώ πολύ για την απάντηση στα ρητορικά ερωτήματά μου.

Γεγονός είναι ότι πολλές ειδικότητες καθηγητών δεν είναι ειδικευμένες όχι μόνο στη βιβλιοθηκονομία και τις επιστήμες της πληροφόρησης, αλλά ούτε και στην παιδαγωγική.....

Ευκαιρίας δοθείσης (αφού απαντούνται ερωτήσεις....):
η ΟΛΜΕ έχει καταδικάσει τη μη πρόσληψη εικευμένου προσωπικού στις σχολικές βιβλιοθήκες;

Ανώνυμος είπε...

κ. Κατσαμάκη, αν έχω καταλάβει καλά είστε βιβλιοθηκονόμος. Επειδή πρέπει να είμαι σύντομη και το θέμα είναι τεράστιο σας λέω μόνο ότι οι εκπαιδευτικοί οι οποίοι υπηρετούν στις Σ.Β. Έχουν άθλια φήμη μεταξύ των υπολοίπων εκπαιδευτικών -διότι αυτές οι θέσεις καταλαμβάνονται με ... φωτογραφικές προκηρύξεις, μοριοδότηση για κλάματα και φυσικά ... συνέντευξή. Απορώ που έχετε απορίες. Το δίχως άλλο υπάρχουν και εξαιρέσεις, υποδειγματικών εκπαιδευτικών οι οποίοι όμως δεν τίθεται καν θέμα να συγκριθούν ούτε με τον μετριότερο βιβλιοθηκονόμο. Διότι απλούστατα είναι παράλογο και δεν συνηθίζεται να συγκρίνουμε διαφορετικά επαγγέλματα.(π.χ καλός γιατρός με κακό δικηγόρο)ΠΡΟΤΕΙΝΩ να κάνουν οι βιβλιοθηκονόμοι μια δημόσια έκκληση στους εκπαιδευτικούς. Οι άνεργοι βιβλιοθηκονόμοι δεν είναι απίθανο να είναι ακόμη και φυσικά τους παιδιά και σίγουρα είναι παλιοί μαθητές τους. Είμαι σίγουρη ότι κανένας εκπαιδευτικός ή γονιός δεν θα επέτρεπε στον εαυτό του να πάρει την θέση του ίδιου του «παιδιού» του και να το καταδικάσει σε σκληρή και αδικαιολόγητη ανεργία. Είναι απίστευτα υποκριτικό να λένε ότι ενδιαφέρονται για… τους νέους όταν λειτουργούν με αυτόν τον τρόπο.
Πρέπει να είναι αίτημα της ΟΛΜΕ η στελέχωση των Σ.Β. με βιβλιοθηκονόμους, και κανείς αξιοπρεπής εκπαιδευτικός δεν πρέπει να υποβάλλει αίτηση υποψηφιότητας για μια τέτοια θέση-(εκτός αν έχει πτυχίο βιβλιοθηκονομίας).Το ανέκδοτο είναι ότι όποιος έχει πτυχίο βιβλιοθηκονομίας και είναι διορισμένος μόνιμος εκπαιδευτικός έχει ληφθεί ειδική μέριμνα για να αποκλείετε διπλά!!! Πάντως αν αυτό σας παρηγορεί σας λέω ότι τα ίδια και χειρότερα γίνονται και με άλλες θέσεις στην εκπαίδευση όπως για παράδειγμα με τους 70! οι οποίοι υπηρετούν στα ΚΕΣΥΠ της χώρας ως «ΕΙΔΙΚΟΙ ΠΛΗΡΟΦΟΡΗΣΗΣ ΚΑΙ ΤΕΚΜΗΡΙΩΣΗΣ»(αν είχε κάποιες την καλοσύνη να μου εξηγήσει τον …βαρύ αυτό τίτλο ,θα του ήμουν ευγνώμων).

e-scriptorum είπε...

Ειδικοι Πληροφόρησης και Τεκμηρίωσης

Το ψάξαμε λίγο. Η όλη ιστορία είναι απλή. Το Υπουργείο έπρεπε να δημιουργήσει αυτές της υπηρεσίες (μας τράβηξε το αυτί η μαμά Ευρώπη), δεν είναι τυχαίο ότι στον ίδιο νόμο (2525/97) προβλέπεται η ίδρυση των Ολοημέρων. Από την άλλη για να μην βάζει μπελάδες στο κεφάλι του με την αναζήτηση ειδικευμένων ατόμων (να εισβάλουν στα τιμημένα σχολεία μας μη εκπαιδευτικοί, ιεροσυλίαααα (ευτυχώς που το επάγγελμα της καθαρίστριας δεν έχει κύρος) και για να βουλώσει μερικά στόματα εκπαιδευτικών (ανέργων ή βαριεστημένων) έλυσε το πρόβλημα οικογενειακώς.

Σε παραπέμπουμε ενδεικτικά

1. ΥΑ Γ2/3141/08-09-00 στην οποία ορίζονται οι αρμοδιότητες των Ειδικών της Πληροφόρησης και Τεκμηρίωσης στα ΚΕΣΥΠ της χώρας: http://kesyp.didefth.gr/wp-content/uploads/ya_2000_3141.pdf
Εν συντομία είναι αποσπασμένοι εκπαιδευτικοί που συλλέγουν και παρέχουν πληροφορίες σε μαθητές, γονείς κλπ

2. Οι διαδικασίες πρόσληψης - απόσπασης και τα προσόντα σκιαγραφούνται γενικά στα εκάστοτε ΦΕΚ (π.χ. άρθρο 8 & 9 ΦΕΚ 24/2002) τα οποία παραπέμπουν σε αόριστες σχετικές αποφάσεις

3. Μαζεμένο σχετικό υλικό (υπουργικές αποφάσεις, φεκ) θα βρεις εδώ: http://kesyp.didefth.gr/?page_id=172


Ρώτας αν ο όρος "Ειδικοί Πληροφόρησης και Τεκμηρίωσης" είναι δόκιμος; Γιατί όχι; Εξάλλου στην Ελλάδα ότι δηλώσεις είσαι. Αν και δε νομίζω ότι κάποιος από αυτούς τους εκπαιδευτικούς δηλώνει αυτό τον γελοίο τίτλο, απλά θα λέει ότι είναι φιλόλογος αλλά έχει πάρει απόσπαση

Τώρα αν ο όρος "Ειδικοί Πληροφόρησης και Τεκμηρίωσης" παραπέμπει πια στη νέα ονομασία των Βιβλιοθηκονόμων "Επιστήμονες της Πληροφόρησης", αυτό είναι ψιλά γράμματα. Εξάλλου και γω σκέφτομαι να δηλώνω ως επάγγελμα «Θεράπων της Γνώσης» που ξέρεις μπορεί να χωθώ σε κανένα νοσοκομείο………

Από κει πέρα η λειτουργία και η ποιότητα των υπηρεσιών αυτών εξαρτάται αποκλειστικά από την όρεξη, τις γνώσεις και το μεράκι του εκάστοτε εκπαιδευτικού που επιφορτίστηκε το ρόλο αυτό. (και για να μην τους αδικούμε κάποιοι κάνουν καλή δουλεία, δουλειά που παρόλα αυτά δεν είναι το αντικείμενο τους………………)

Ανώνυμος είπε...

"Τώρα αν ο όρος "Ειδικοί Πληροφόρησης και Τεκμηρίωσης" παραπέμπει πια στη νέα ονομασία των Βιβλιοθηκονόμων "Επιστήμονες της Πληροφόρησης", αυτό είναι ψιλά γράμματα. Εξάλλου και γω σκέφτομαι να δηλώνω ως επάγγελμα «Θεράπων της Γνώσης» που ξέρεις μπορεί να χωθώ σε κανένα νοσοκομείο………"

Τί κρίμα;;; ..ψιλά γράμματα..Πάω να δηλώσω και γω καθηγητής...και που ξέρεις τέτοια μπάζα που κυκλοφορούν, μπορεί και να με μπασουν σε κανά σχολείο.