Μέχρι σήμερα, μέσω του ιστολογίου μας δεν κάναμε καμία αναφορά στο 3ο Πανελλήνιο Συνέδριο Δημοτικών Βιβλιοθηκών, που έγινε στις 02-03 Δεκεμβρίου 2011. Παρόλο που ήμαστε επιφυλακτικοί για την ποιότητα και την αποτελεσματικότητα των ελληνικών βιβλικοθηκονομικών συνεδρίων, έχουμε αποφασίσει να παραπέμπουμε σε όσα συνέδρια διαθέτουν υλικό διαδικτυακά.
Έτσι λοιπόν σήμερα παραπέμπουμε στις εισηγήσεις του 3ο Πανελλήνιο Συνέδριο Δημοτικών Βιβλιοθηκών "Η Προσφορά της Δημοτικής Βιβλιοθήκης στην Τοπική Κοινωνία εν μέσω Οικονομικής Κρίσης και Διοικητικών Αλλαγών: Μια Πρόκληση για Δημιουργικές Λύσεις", όπως αυτές συγκεντρώθηκαν και διατίθενται στο Youtube Channel της αεικίνητης Βιβλιοθήκης της Λιβαδειάς.
Παράλληλα όμως θα σταθούμε και θα σχολιάσουμε την εισήγηση της προϊσταμένης της Δημοτικής Βιβλιοθήκης Χανίων. Η επιλογή δεν είναι τυχαία, θα μπορούσαμε να αναφερθούμε σε κάμποσες από τις εισηγήσεις του συγκεκριμένου συνεδρίου, σε κάποιες για τα θετικά τους και σε κάποιες για τα αρνητικά τους στοιχεία. Επιλέξαμε την συγκεκριμένη εισήγηση επειδή θέλουμε, μέσω αυτής, να καυτηριάσουμε το είδος των εισηγήσεων που γίνονται χωρίς να λαμβάνεται υπόψη το ουσιαστικό θέμα του εκάστοτε συνεδρίου, που δεν θέτουν ερωτήματα, δεν συμβάλλουν στην επίλυσης των ποικίλων προβλημάτων που αντιμετωπίζει η ελληνική βιβλιοθηκονομική κοινότητα, δεν προτείνουν λύσεις, αλλά στηρίζονται σε γενικότητες και αερολογίες και ως στόχο έχουν την πασαρέλα στα συνεδριακά πάνελ και τον στείρο εμπλουτισμό βιογραφικών σημειωμάτων.
Κυρίως όμως οι επιλογή μας έγινε επειδή οι πρόσφατες αλλαγές που έγιναν στη Δημοτική Βιβλιοθήκη Χανίων και οι διαδικασίες που ακολουθήθηκαν μας έχουν τροφοδοτήσει κατά καιρούς με υλικό για προβληματισμό (και θυμό). Κρίνουμε ότι με αφορμή αυτήν την εισήγηση ήρθε ο καιρός να θίξουμε ένα δυο ζητήματα.
Πρώτα από όλα επειδή θα είμαστε ιδιαίτερα (επι)κριτικοί με όσα αναφέρονται (ή δεν αναφέρονται) στη συγκεκριμένη εισήγηση, οφείλουμε να αναγνωρίσουμε εξ αρχής ότι η Δημοτική Βιβλιοθήκη Χανίων έχει βελτιωθεί σημαντικά τα τελευταία χρόνια, καταβάλλεται προσπάθεια να πάψει να θυμίζει μαυσωλείο ξεχασμένο από το χρόνο και τους ανθρώπους και να εισάγει στοιχειωδώς τη λέξη τεχνολογία στις υπηρεσίες της. Προσπάθεια που σίγουρα οφείλεται στην από το 2007 προϊσταμένη του οργανισμού και σε μέρος του προσωπικού. Γεγονός που αναδεικνύει τη σημασία και τη "δύναμη" ενός δραστήριου και διεκδικητικού προϊσταμένου.
Όμως τα αποτελέσματα θα ήταν ακόμα καλύτερα και ουσιώδη αν στην προσπάθεια αυτή, η Βιβλιοθήκη είχε επιδιώξει να εντάξει ενεργά και την τοπική κοινωνία. Και αν η διαχείριση μιας σειράς ζητημάτων που αφορούσαν το νέο πρόσωπο της Βιβλιοθήκης αντιμετωπίζονταν από το προσωπικό με δημιουργικότητα, επαγγελματική ευσυνειδησία και όχι δημοσιοϋπαλληλισμό. Εξηγούμαστε:
Παρατήρηση 1η:
Τα 28 λεπτά της εισήγησης αναλώθηκαν σε μια συνοπτική παρουσίαση των Τμημάτων της Βιβλιοθήκης και κάποιων δράσεων της. Η ανάγνωση της παρουσίασης της βιβλιοθήκης στην ιστοσελίδα του Δήμου Χανίων αρκούσε, δεν χρειαζόταν να τα ακούσει κανείς σε ένα συνέδριο με τίτλο "Η Προσφορά της Δημοτικής Βιβλιοθήκης στην Τοπική Κοινωνία εν μέσω Οικονομικής Κρίσης και Διοικητικών Αλλαγών: Μια Πρόκληση για Δημιουργικές Λύσεις". Επιπλέον δεν έγινε καμία αναφορά στο πλάνο της βιβλιοθήκης -την εποχή του "Καλλικράτη-, όταν στο Δήμο εντάχθηκαν πυκνοκατοικημένες και σε απόσταση από την έδρα της Βιβλιοθήκης, περιοχές. Δυστυχώς καμία αναφορά στα προβλήματα που τυχόν αντιμετωπίζει ή προβλέπεται να αντιμετωπίσει, με την οικονομική κρίση, καμιά πρόταση..... Συμπέρασμα 1ο: Η Δημοτική Βιβλιοθήκη Χανίων ανακαινίστηκε - μηχανογραφήθηκε και όλα βαίνουν καλώς.......
Παρατήρηση 2η:
"Η Βιβλιοθήκη απασχολεί μόνο ειδικευμένο προσωπικό, πτυχιούχους βιβλιοθηκονόμους, συνολικά 11 τον αριθμό".......κλαπ κλαπ κλαπ..... χειροκροτήματα από το ακροατήριο, το όποιο μάλλον φέρνει στο μυαλό του, περιπτώσεις όπως αυτή της Δημοτικής Βιβλιοθήκης της Πάτρας, όπου για να βρεις πτυχιούχο βιβλιοθηκονόμο πρέπει να προσευχηθείς στον Άγιο Φανούριο.....Οι τελευταίοι 2 πτυχιούχοι βιβλιοθηκονόμοι προσελήφθησαν από τη Δημοτική Βιβλιοθήκη Χανίων γύρω στο 2006, οι υπόλοιποι έχουν κλείσει σχεδόν 20ετία στις υπηρεσίες της. Αυτοί λοιπόν οι πτυχιούχοι βιβλιοθηκονόμοι, είχαν στη διάθεση τους το ΑΒΕΚΤ από το 2004-2005, δηλ. πριν την αλλαγή Δ/νσης και όχι μετά όπως εννοείται στην εισήγηση (και με μικρή επιφύλαξη νομίζουμε ότι δεν αγοράστηκε από τη Βιβλιοθήκη όπως αναφέρεται αλλά παραχωρήθηκε από το ΕΚΤ στα πλαίσια μιας ευρύτερης προσπάθειας ενίσχυσης των δημοτικών βιβλιοθηκών, κάτι αντίστοιχο με αυτό που έγινε πριν 1 χρόνο με το ΑΒΕΚΤ και τις παιδικές βιβλιοθήκες). Σας βεβαιώνουμε ότι κανείς από αυτούς τους πτυχιούχους δεν ήταν σε θέση να χειριστεί το ΑΒΕΚΤ, η κατάρτιση τους μέχρι και το 2007 σε ζητήματα Η/Υ τραγελαφική. Το χειρότερο όμως είναι ότι σχεδόν κανείς τους δεν ενδιαφέρθηκε να συμμετάσχει σε κάποιο πρόγραμμα επιμόρφωσης, είτε Η/Υ είτε χρήσης του ΑΒΕΚΤ. Ο ένας υπάλληλος ήξερε τυφλό σύστημα, αλλά όχι υπολογιστές, ο άλλος κάτι ήξερα από υπολογιστές αλλά.... και πάει λέγοντας. Εν έτη 2007 στα 800 τ.μ. υπήρχε μονάχα ένας απαρχαιωμένος Η/Υ για το προσωπικό και συγκεκριμένα για το σκανάρισμα υλικού, όπου η ειδικά επιφορτισμένη βιβλιοθηκονόμος σκάναρε το υλικό και περίμενε στο τέλος της μέρας μια υπάλληλο από το μηχανογραφικό τμήμα του Δήμου να κάνει save τα αρχεία......
Εν έτη 2007 ο χειρόγραφος δελτιοκατάλογος της Βιβλιοθήκης αυξάνονταν και πληθύνονταν ενώ τα εγχειρίδια του ΑΒΕΚΤ έπιαναν αράχνες......
Αλλά ας έρθουμε στο παρόν, η αλλαγή Δ/νσης έφερε και την απόφαση ανακαίνισης και μηχανοργάνωσης της Βιβλιοθήκης. Έτσι ενώ οι 11 πτυχιούχοι βιβλιοθηκονόμοι ονειρεύονταν την εξεύρεση χρημάτων για την αγορά νέων και σύγχρονων επίπλων καθ ομολογίαν της προϊσταμένης, άφησαν να δαπανηθούν περίπου 100.000€ από το Δήμο Χανίων, μέσω μειοδοτικών διαγωνισμών και αναθέσεων σε ιδιώτες, για την εισαγωγή βιβλιογραφικών δεδομένων και θεματικής ευρετηρίασης του υλικού της Βιβλιοθήκης στο ΑΒΕΚΤ........
Οπερ μεθερμηνευόμενον εστί ότι οι 11 πτυχιούχοι βιβλιοθηκονόμοι δεν ήταν σε θέση να ανταποκριθούν σ αυτό το σκέλος της δουλειάς τους και κανείς μάλλον δεν τους μίλησε για τη δια βίου εκπαίδευση και επιμόρφωση. Την τόσο δύσκολή δουλειά, της εισαγωγής δεδομένων σε ένα αυτοματοποιημένο βιβλιοθηκονομικό σύστημα, την έκαναν νέοι κυρίως, πτυχιούχοι βιβλιοθηκονόμοι, προσωρινοί υπάλληλοι των ιδιωτικών εταιρειών που έπαιρναν τις δημοπρασίες, αμειβόμενοι με 20 και 30 λεπτά (του ευρώ) το βιβλίο (καταλογράφηση και ευρετηρίαση), σε επαγγελματικές συνθήκες πραγματικά δύσκολες. Άραγε σήμερα τις καινούριες καταχωρήσεις τις κάνουν οι πτυχιούχοι βιβλιοθηκονόμοι, υπάλληλοι της βιβλιοθήκης;
Συγχωρέστε μας την ειρωνεία αλλά μας φαίνεται απίστευτο μια Βιβλιοθήκη με 11 βιβλιοθηκόμους να αργεί να αυτοματοποιηθεί τόσο πολύ και όταν το κάνει οι μόνιμοι υπάλληλοι της να δηλώνουν άγνοια και να απέχουν από μια τόσο σημαντική διαδικασία.
Συμπέρασμα 2ο: Η Δημοτική Βιβλιοθήκη Χανίων ανακαινίστηκε - μηχανογραφήθηκε και όλα βαίνουν καλώς.......
Παρατήρηση 3η:
Ωράριο των 2 βασικών τμημάτων της Βιβλιοθήκης:Χειμερινό Ωράριο Δημοτικής Βιβλιοθήκης |
Δευτέρα-Παρασκευή : 8 π.μ. - 2 μ.μ. |
Απογεύματα Δευτέρα & Πέμπτη : 6 μ.μ. - 9 μ.μ. |
Σάββατο : 10 π.μ. - 1 μ.μ. |
Χειμερινό Ωράριο Παιδικής Βιβλιοθήκη |
Δευτέρα-Παρασκευή : 8:30 π.μ. - 2 μ.μ. |
Απογεύματα Τρίτη & Πέμπτη : 6:00 μ.μ. - 8 μ.μ. |
Σάββατο : 9:30 π.μ. - 2 μ.μ. |
Καλοκαιρινό Ωράριο |
Δευτέρα-Παρασκευή : 8 π.μ. - 2 μ.μ. |
Απογεύματα Δευτέρα και Πέμπτη : 6 μ.μ. - 9 μ.μ. |
Συμπέρασμα 3ο: Η Δημοτική Βιβλιοθήκη Χανίων απευθύνεται σε συνταξιούχους, γιατί με το ωράριο που τηρεί, ένας εργαζόμενος στον ιδιωτικό τομέα μόνο Δευτέρα απόγευμα μπορεί να βρει της πόρτες της ανοιχτές, ένας δημόσιος υπάλληλος και ένας μαθητής μόνο 2 απογεύματα και το Σάββατο. Κανένας προβληματισμός στην εισήγηση της προϊσταμένης, μάλλον κρίνει το ωράριο επαρκές για τις ανάγκες της τοπικής κοινωνίας καθώς μας λέει ότι η Παιδική Βιβλιοθήκη λειτουργεί από Δευτέρα ως Σάββατο για την καλύτερη εξυπηρέτηση του κοινού της.
Απορία: πώς εξυπηρετεί καλύτερα τους μαθητές, όταν από Δευτέρα - Παρασκευή η Παιδική Βιβλιοθήκη είναι ανοιχτή 8.30 με 2.00 το πρωί, δηλ. τις ώρες ακριβώς που τα παιδιά βρίσκονται στο σχολείο και μόνο 2 απογεύματα; Για να πάει ένας μαθητής στην Παιδική Βιβλιοθήκη Χανίων νωρίτερα από τις 6.00 το απόγευμα, πρέπει να κάνει κοπάνα από το σχολείο του.....Αυτό θυμίζει μάλλον ωράριο για την εξυπηρέτηση των υπαλλήλων της Βιβλιοθήκης, για να μην τους χαλάει την μεσημεριανή σιέστα......Λέμε τώρα .... το ωράριο 9.30 - 3.30, 10.30 - 4.30 ώστε να μπορούν να την επισκέπτονται τα παιδιά σχολνώντας δεν το σκέφτεται κανείς;;;;;
Λεπτομέρειες, εξάλλου είπαμε το σημαντικό είναι ότι η Βιβλιοθήκη ανακαινίστηκε - μηχανογραφήθηκε και όλα βαίνουν καλώς.......
Παρατήρηση 4η:
Πόσοι στους 9.000 επισκέπτες της Βιβλιοθήκης, οι οποίοι δανείστηκαν 31.000 τεκμήρια, κατά το 2010, βρήκαν αυτό που αναζητούσαν, εξυπηρετήθηκαν έγκυρα και αποτελεσματικά, πόσοι έφυγαν ευχαριστημένοι;;;;;;;; Αναφέρουμε ένα - δύο ενδεικτικά παραδείγματα, που έχουμε καταχωρηθεί στο ανθολόγιο μας για τη Δημοτική Βιβλιοθήκη Χανίων τα τελευταία 5 χρόνια:
- Δύο τουρίστες μπαίνουν στη βιβλιοθήκη και ζητάνε ένα χάρτη της πόλης ή του Νομού, επικρατεί μια στιγμιαία παγωμάρα από τη βιβλιοθηκονόμο, παρόλα αυτά μετά από λίγο εμφανίζεται με ένα "box" με χάρτες, η παγωμάρα μεταφέρεται τώρα στους τουρίστες, καθώς οι χάρτες είναι παλιοί και φθαρμένοι. Τελικά για καλύτερη εξυπηρέτηση τους, η βιβλιοθηκονόμος σοφά τους παρέπεμψε στο Γραφείο Τουρισμού του Δήμου.
- Μητέρα μπαίνει στην παιδική βιβλιοθήκη και ζητάει ένα παραμύθι, που χρειάζεται για το σχολείο η 1ης δημοτικού, κόρη της. Η υπάλληλος την παραπέμπει ευγενικά και άμεσα σε ένα συγκεκριμένο ράφι, με πολλά πολλά παραμύθια. Με μια πρώτη ματιά η μητέρα δεν βγάζει άκρη και ξαναρωτάει την υπάλληλο με ποιο τρόπο θα βρει το βιβλίο που ψάχνει ανάμεσα στα τόσα, με ποιο κριτήριο είναι τοποθετημένα στα ράφι; Η βιβλιοθηκονόμος με προσήνεια, απαντά ότι τα παιδιά έχουν μπερδέψει τα παραμύθια και ότι θα πρέπει η μητέρα να κοιτάξει ένα ένα τα παραμυθία σε όλο το ράφι. Μόνη μου; ρωτά η μητέρα, μόνη σας δυστυχώς, απαντά η υπάλληλος, δε μπορώ να αφήσω τη θέση μου αυτή τη στιγμή, δεν υπάρχει κάποιος να με αντικαταστήσει... (κάθεται στον πάγκο δανεισμού, 2 μέτρα μακρυά από το ράφι, σε ένα ορθογώνιο δωμάτιο 60-70 τ.μ, όπου δεν βρίσκεται ουδείς άλλος πέραν της μητέρας και της βιβλιοθηκονόμου). "Κάγκλελο" η μητέρα, κοκκινίζει και σκέφτεται να πάει να το ρημαδοαγοράσει μη χάνει και χρόνο, είναι πρωί και το χει σκάσει από τη δουλειά της, κάνει να φύγει, το ξανασκέφτεται, πεισμώνει και γυρίζει πίσω, αρχίζει να ψάχνει. Όση ώρα ψάχνει η βιβλιοθηκονόμος ψιλοχαλαρή στον πάγκο δανεισμού. Μετά από κανένα μισάωρο καταφέρνει και βρίσκει το παραμύθι και πάει για να το δανειστεί. "Το βρήκατε, μπράβο σας", της λέει η υπάλληλος με χαμόγελο, "ένας κύριος πριν από εσάς δεν τα κατάφερε"......
Ποιος ο προβληματισμός και ο σχεδιασμός της προϊσταμένης για την εξυπηρέτηση των μη ικανοποιημένων χρηστών;;;;;;
Ποιο το πλάνο της για να γίνουν οι 9.000 επισκέπτες 10.000;;;;;;
Καμιά αναφορά στην πολιτική των προσκτήσεων, καμιά αναφορά στα οικονομικά και αριθμητικά δεδομένα αγοράς βιβλίων, συνδρομών περιοδικών.
Παρατήρηση 5η:
Μεγάλο σε αριθμό και σημαντικό σε αξία αρχειακό υλικό που έχει στην κατοχή της Βιβλιοθήκης. Ποιος ο σχεδιασμός για την αξιοποίηση του και την απρόσκοπτη διάθεση του στην τοπική κοινωνία;;;; Η διάθεση φωτοτυπημένων ασπρόμαυρων αντιγράφων, εν έτη 2011 δεν είναι και ο ορισμός της σύγχρονης βιβλιοθήκης. Οι λέξεις ψηφιοποίηση και διαδικτυακή διάθεση υπάρχει στη σκέψη των ανθρώπων της βιβλιοθήκης; Το έργο που γίνεται στο Εθνικό Ίδρυμα Ελ. Βενιζέλος, που επίσης εδρεύει στα Χανιά δεν τους έχει παραδειγματίσει; Η απεντόμωση δεν φτάνει..... Παρατήρηση 6η:
Επίλογος - Προγραμματικές Δηλώσεις - Προτάσεις - Γενικολογίες - Ασάφειες - Στρουφοκαμηλισμός - Κομπορυμοσύνη χαρακτηρίστε το όπως νομίζετε, παραθέτουμε αυτολεξεί
"Ένα μήνυμα αισιοδοξίας θέλουμε να στείλουμε σήμερα οι Δημοτικές Βιβλιοθήκες Χανίων. Η βιβλιοθηκονομική οργάνωση και οι ποικίλες πολιτιστικές εκδηλώσεις εξέλιξαν και αναβάθμισαν τις δημοτικές βιβλιοθήκες. Ο Χανιώτικος τύπος σχεδόν εβδομαδιαία μας αναφέρει και τα ΜΜΕ μας καλούν σε εκπομπές. Το κλίμα αντιστράφηκε. Οι αναγνώστες πλήθυναν, οι δανεισμοί αυξήθηκαν, νέες συνεργασίες φανερώθηκαν και πέρασαν μόνο 4 χρόνια. Η οικονομική επιβάρυνση ελάχιστη μπροστά στην ικανοποίηση, την απήχηση, τη χαρά. Η επίτευξη τον στόχων με επιμονή και υπομονή και η άριστη συνεργασία με τη δημοτική αρχή και τους συναδέρφους βοήθησαν στο αποτέλεσμα. Αγαπητοί συνάδερφοι ποτέ δεν είναι αργά για μια νέα αρχή, για μια νέα εξέλιξη. Κέφι, όρεξη, αγάπη, μεράκι, αγάπη για την δουλειά φέρνουν την αλλαγή. Σωστός προγραμματισμός, εποικοδομητικές συνεργασίες, καλές σχέσεις και διασυνδέσεις, ευγένεια και εξυπηρέτηση τα μυστικά μας. Ανοιχτοί σε προτάσεις και επιθυμίες των μελών μας, προγράμματα δημιουργικής απασχόλησης, εμπλουτισμός των συλλογών μας, τα σχέδια μας. Δυστυχώς η κρίση εισέβαλε βίαια και απότομα στη ζωή μας και στην εργασία μας, θα πάψουμε να ονειρευόμαστε; και βέβαια όχι, μια σειρά εκδηλώσεων και συνεργασιών, ένα σχεδιασμός δράσεων απαραίτητος τώρα όσο ποτέ. Είμαστε έτοιμοι και για τη νέα χρονιά, έχουμε σχεδιάσει τις εκδηλώσεις μας, πήραμε και ιδέες και από το συνέδριο εδώ και θα φροντίσουμε και για την εφαρμογή τους.
Τα θετικά της δράσης και του έργου της Βιβλιοθήκης δεν τα αναφέραμε, αυτό δεν σημαίνει ότι δεν υπάρχουν, κάποια αναδεικνύονται μέσω της συγκεκριμένης εισήγησης. Στόχος μας, παρά την καυστικότητα δεν είναι να προσβάλλουμε ούτε να μειώσουμε, αλλά να αναδείξουμε κάποιες σκέψεις και προβλήματα που εντοπίζουμε, καθώς τα προβλήματα και οι ελλείψεις των ελληνικών δημοτικών βιβλιοθηκών είναι δεδομένα και χρόνια και θεωρούμε ότι ο στρουθοκαμηλισμός δεν βοηθάει και ότι δεν δικαιούνται οι επίσημοι εκπρόσωποι τους, όταν έχουν δημόσιο βήμα να τα παρουσιάζουν όλα αγγελικά και όμορφα πλασμένα. Προσβάλλουν τη νοημοσύνη μας, τις ανάγκες των χρηστών τους αλλά και τους ίδιούς τους τους εαυτούς. Σε ένα συνέδριο πρέπει να παρουσιάζονται συγκεκριμένες δράσεις που να λειτουργούν ως πρότυπα και προτάσεις σε συγκεκριμένα προβλήματα, να διατυπώνονται προβληματισμοί και σκέψεις σε συγκεκριμένες ανάγκες, όχι ευχολόγια και γενικότητες.
Κάθε εισήγηση πρέπει να κομίζει κάτι νέο και ουσιαστικό, να συμβάλει στο να προχωρήσει η έρμη ελληνική βιβλιοθηκονομική κοινότητα μισό βήμα πιο μπροστά.
Δεν δεχόμαστε ότι αυτές είναι οι θέσεις και το έργο 11 πτυχιούχων βιβλιοθηκονόμων, όταν ισάξιο έργο και υπηρεσίες προσφέρουν αντίστοιχες βιβλιοθήκες που αγωνίζονται να λειτουργήσουν με ελλιπές προσωπικό και την αδιαφορία των τοπικών αρχών και όταν βιβλιοθήκες με αντίστοιχο αριθμό προσωπικού έχουν φτάσει πολύ πιο μακρυά.
Υ.Γ. Η αναζήτηση στον κατάλογο της Βιβλιοθήκης είναι εφικτή και διαδικτυακά, μέσω της ιστοσελίδας του Δήμου Χανίων. Σημαντική υπηρεσία που δεν έτυχε αναφοράς στην εισήγηση.
11 σχόλια:
Συγχαρητήρια συνάδελφοι για το θάρρος σας να αξιολογήσετε τη δημόσια παρουσία της δημοτικής βιβλιοθήκης Χανίων και τα λεχθέντα στο συνέδριο των δημοτικών βιβλιοθηκών. Θεωρώ πως το κάνατε εμπεριστατωμένα
Είναι διαπιστωμένο πως και στα τρία τελευταία συνέδρια (Goethe, ακαδημαϊκές, δημοτικές βιβλιοθήκες) η αμηχανία για όσα συμβαίνουν αντί να μετατραπεί σε ουσιαστική διεκδίκηση και επαναπροσδιορισμό, μετατρέπεται σε αβασάνιστες και κενές περιεχομένου γενικολογίες.
Αυτό που μας στενοχωρεί και μας θυμώνει περισσότερο είναι ότι τις περισσότερες φορές οι εισηγητές μοιάζει να είναι επαναπαυμένοι στις θέσεις τους και ικανοποιημένοι από το έργο τους.
Μοιάζει σα να μην μπορούν να δουν την πραγματική εικόνα των Ελληνικών Βιβλιοθηκών, πόσο μάλλον να συμβάλλουν στην βελτίωση της.
Eυκαιρία, και πρέπει, να ακουστούν οι δικές σας, και σαφώς πολλών άλλων, φωνές με προτάσεις και λύσεις :) Καλύψτε το κενό. Η κριτική προσωρινές αντιδράσεις μπορεί να προκαλέσει, δυστυχώς. Η λήθη είναι το μεγάλο ...ταλέντο του Έλληνα, και δη στα σοβαρά θέματα. :(
Τα blogs δεν αρκούν...
aikker θα μας επιτρέψεις να διαφωνήσουμε, το blog μας, μας αρκεί για να γνωστοποιήσουμε αυτά που θέλουμε, η φωνή μας είναι εδώ, όποιος θέλει να την ακούσει δεν έχει παρά να ανατρέξει στις αναρτήσεις μας. Δεν θέλουμε να επιβάλλουμε την παρουσία μας σε κανένα.
Δεν διεκδικούμε να καλύψουμε κανένα κενό. Ότι έχουμε να κομίσουμε, το κομίζουμε μέσα από το blog μας και από την ιδιωτική μας δουλειά ο καθένας.
Αν είχαμε να πούμε κάτι παραπάνω, ίσως πιο σημαντικό, πιο τεκμηριωμένο, ίσως τότε να διεκδικούσαμε και το αντίστοιχο δημόσιο βήμα, δεν έχουμε όμως.
Αυτό βέβαια δε νομίζουμε ότι μας αφαιρεί το δικαίωμα να στεκόμαστε κριτικοί απέναντι σε αυτούς που διεκδικούν και παίρνουν δημόσιο βήμα, αυτούς που εκπροσωπούν δημόσιους φορείς του επαγγέλματος μας.
Μας βάζει σε σκέψεις το γεγονός ότι ίσως η ανάρτηση μας άφησε να εννοηθεί ότι αναζητούμε μια κάποια ευκαιρία, γιατί πραγματικά στερούμαστε τέτοιας πρόθεσης.
Παρά τη διαφωνία μας, ευχαριστούμε για το ενδιαφέρον και τις σκέψεις σου
Υ.Γ. Ζητάμε συγγνώμη. Σβήσαμε το προηγούμενο σχόλιο, καθώς από βλακεία μας διαβάσαμε "προσωπικές" αντί για "προσωρινές" και χάσαμε το νόημα όσον έγραφες και έτσι το σχόλιο μας για το συγκεκριμένο σημείο ήταν άστοχο......
Μπράβο. Εύχομαι αυτό το post να είναι η αρχή για να μιλάμε ανοιχτά για τα στραβά που βλέπουμε και ακούμε.
Από ότι φαίνεται την έχετε ζήσει από κοντά τη Δημοτική Βιβλιοθήκη Χανίων. Τα περιστατικά που περιγράφετε είναι απαράδεκτα και το γεγονός ότι απασχολεί 11 άτομα (!!!) και έχει τόσο περιορισμένο ωράριο και τόσα λίγα έργα στο ενεργητικό της εξοργιστικό.
Πολύ πιθανό η προϊσταμένη της βιβλιοθήκης να έχει δώσει ολόκληρη μάχη έστω και για αυτά τα λίγα. Εύχομαι το επόμενο έργο της να είναι η καταπολέμηση της δημοσιοϋπαλληλικής νοοτροπίας.
Δε διαφωνώ μαζί σας σε τπτ απολύτως! Ούτε ως προς τις προθέσεις σας ούτε και με το αν ορθά προβάλλετε τις απόψεις σας μέσω του blog (και σεις και ο Γιώργος Κ.) Πολύ καλά κάνετε και σας διαβάζω με ικανοποίηση χρόνια τώρα ανελλιπώς.
Και σε καμιά περίπτωση δεν υπαινίχθηκα ότι η ανάρτησή σας άφησε να εννοηθεί ότι αναζητάτε μια κάποια ευκαιρία ή ότι διεκδικείτε κάλυψη κενού! Δική μου παραίνεση και πρόταση ήταν! ΕΓΩ θα ήθελα να καλύψετε το κενό, γιατί αν συνεχίσει να παραμένει έτσι το οποιοδήποτε κενό σίγουρα καταλαμβάνεται κάποια στιγμή από κάποιους, σχετικούς ή παντελώς άσχετους [νόμος της φύσης - δεν αγαπά τα κενά :)].
Απλά, ήθελα να πω (sorry - φαίνεται μάλλον πολύ άκομψα το κατέθεσα, αλλά πιστέψτε με, τελείως αυθόρμητα), ότι θα πρέπει να λάβετε ενεργά μέρος στην αλλαγή που επιθυμείτε να έρθει, και γιατί όχι; ακόμη και μέσα από δημόσιο βήμα.
Και κριτική πρέπει να ασκούμε, γιατί ουαί κι αλοίμονο, τπτ δεν θ' άλλαζε σ΄αυτόν τον τόπο αν "ευλογάγαμε τα γένια μας" και μόνο! Τουλάχιστον προσωπικά, θετική στροφή έπαιρνα στη ζωή μόνο μετά από κριτική κι όχι από κολακείες ή ανοχή στα λάθη μου. Μια φίλη έγραψε σήμερα σε κάπιο post και συμφωνώ απολύτως: "Όχι. Δεν τα ξέρεις όλα. Ούτε έχεις πάντα δίκιο. Κι αυτό είναι καλό. Θα ήσουν τόσο βαρετός αλλιώς…."
Έχετε άποψη, θέληση, γνώση! Βρείτε τον τρόπο να βγείτε μπροστά. Αυτό θα ήθελα. Να ακουστούν δημοσίως (και εκτός web) οι επαγγελματικές φωνές που πνίγονται ή απουσιάζουν παρά τις αλήθειες που κουβαλούν!
Αν πάλι επιλέξετε και σας αρκεί, για οποιονδήποτε λόγο, η έκφραση μέσω του blog ή της δουλειάς σας και πάλι σεβαστό και εκτιμητέο.
Συγνώμη αν δημιούργησα οποιοδήποτε πρόβλημα ή παρανόηση.
Καλή συνέχεια :)
aikker χίλια συγγνώμη για το κάθετο ύφος της απάντησης μας. Όλη η ευθύνη δική μας.
Πλήρωσες τα σπασμένα άλλων, οι οποίοι άρχισαν χθες μετά τη δημοσίευση της ανάρτησης άκομψες και υποκριτικές "παραινέσεις". Μέσα στη γενική πίεση της χθεσινής μέρας πήρε η μπάλα και εσένα.....
Και πάλι συγγνώμη.
Κ.Κ.
np :)
Στο σχόλιο τίθενται διάφορα θέματα. Παρά τις προσωπικές μου διαφωνίες δε θα τα αγγίξω, αφ ενός διότι αποτελούν αντικείμενο προσωπικών εκτιμήσεων και αφ ετέρου δεν έχω αρμοδιότητα. Περιορίζομαι αυστηρά, σε ότι είναι απτό και αποδεικνύεται.
Οι βιβλιοθήκες του Δήμου Χανίων λοιπόν απασχολούν 11 βιβλιοθηκονόμους…
Μόνο που το μέγεθος είναι αθροιστικό, αφού βρίσκονται μοιρασμένες, 6 στη βιβλιοθήκη ενηλίκων, 2 στην παιδική και ανά 1 στα τρία κέντρα παιδικής δημιουργίας.
Κι αφού αυτό το βασικό δεν γνωρίζουμε, είμαστε σε θέση να κρίνουμε, να επικρίνουμε, να αξιολογούμε, να απαξιώνουμε και να διαμορφώνουμε απόψεις, βασιζόμενοι σε υποθέσεις και υπόνοιες.
Είναι σφαλμένη η υπόνοια πως το ΑΒΕΚΤ υπήρχε από το 2004, αφού υπήρχε από το 1995 και ναι, η βιβλιοθήκη όντως αγόρασε την έκδοση 5,5 αντικαθιστώντας την 4,0.
Επίσης θα ναι λάθος να μην αναφερθεί, πως για τον εκσυγχρονισμό των χώρων, είχαν δρομολογηθεί διαδικασίες από τον Μάρτιο του 2006, όταν βρέθηκε επιτέλους μια δημοτική αρχή να συναινέσει.
Για το ΑΒΕΚΤ ωστόσο, εκφράζεται μια εντυπωσιακή βεβαιότητα πως κανείς δε θα είναι σε θέση να το διαχειριστεί. Όμως στο τέλος του 1995 ο τεχνικός του ΕΚΤ που το εγκατέστησε, εκπαίδευσε και το προσωπικό. Για το Πρόγραμμα είχαν εκδηλώσει ενδιαφέρον και απέκτησαν άριστη εξοικείωση 3 από τις 6 βιβλιοθηκονόμους, που και πρακτικά θα είχαν τη δυνατότητα να ασχοληθούν.
Η μεταφορά του δελτιοκαταλόγου σε ηλεκτρονική μορφή άρχισε άμεσα.
Μέχρι το τέλος του 2006 είχε πραγματοποιηθεί η μεταφορά 8.000 τίτλων, αριθμός που πιστοποιεί βραδείς ρυθμούς, αλλά η εισαγωγή δεδομένων γινόταν παράλληλα με πολλαπλά και συχνά αυξημένα καθήκοντα, σε μια δεκαετία που χορηγήθηκαν πέντε μακροχρόνιες άδειες σε νέες μητέρες. Αργότερα υπήρχε πρόβλεψη σύστασης συνεργείου, προκειμένου να επισπευτεί η ολοκλήρωση του έργου, όπως είχε συμβεί και στις λοιπές υπηρεσίες του Δήμου. Κι εδώ αναφερόμαστε αυστηρά για εισαγωγή βιβλιογραφικών δεδομένων και όχι θεματική ευρετηρίαση, αφού αυτή υπάρχει στο ίχνευμα του τοπογραφικού δελτίου.
Επομένως εκτός από κείνο τον απαρχαιωμένο Η/Υ που χρησίμευε για έγγραφα, χρήση ίντερνετ, mail και scanning υπήρχε στον ίδιο χώρο κι ένας δεύτερος, σύγχρονος με εγκατεστημένο το ΑΒΕΚΤ.
Βέβαια θεωρώ αστείο να συζητάμε ότι αναλάμβανε υπάλληλος της μηχανογράφησης για να κάνει save αρχεία. Γιατί κάθε αρχείο που δημιουργείτο με το σκανάρισμα, έπαιρνε τίτλο, σωζόταν (σιγά τη δυσκολία!), πήγαινε στο φάκελο κι αμέσως έκλεινε, για να δημιουργηθεί το επόμενο κοκ. Η υπηρεσία μηχανογράφησης λοιπόν δεν έκανε save, αλλά έπαιρνε buck up κατά διαστήματα , που τα αποθήκευε στους δικούς της υπολογιστές
Είναι προφανές ότι η άποψη πως οι βιβλιοθηκονόμοι δε διαθέτουν τεχνογνωσία αιφνιδιάζει σαν απολύτως ανυπόστατη, αφού όλες είχαν επιμορφωθεί είτε μετέχοντας σε πρόγραμμα του Δήμου, είτε με δική τους πρωτοβουλία και σήμερα διαθέτουν εμπειρία χρόνων. Δε θα μπορούσε άλλωστε να συμβαίνει διαφορετικά, αφού ακόμα και πριν 15 χρόνια, ήταν αδιανόητο να “σταθεί” βιβλιοθηκονόμος, χωρίς τουλάχιστον βασικές γνώσεις υπολογιστών, σε μια εποχή που η πληροφορία εν πολλοίς παρέχεται ΚΑΙ από το διαδίκτυο.
Η κριτική είναι δεκτή. Η επιπόλαια κριτική είναι απαράδεκτη.
Είναι εξαιρετικά ηθικό αυτό που κάνατε. Δεν το έχω ξαναδεί. Συγχαρητήρια!!!
Δημοσίευση σχολίου