Ενώ οι βιβλιοθήκες παγκοσμίως στρέφονται πια περισσότερο στις διαδικτυακές υπηρεσίες σε σχέση με τις έντυπες, οι ακαδημαϊκές βιβλιοθήκες καλούνται να επαναπροσδιορίσουν τη θέση και το ρόλο τους, μέσα στους κόλπους της ακαδημαϊκής κοινότητας και της πανεπιστημιακής ζωής. Ερωτήματα όπως, πώς καθορίζονται τα δεδομένα με την καθιέρωση των αποθετηρίων ανοικτής πρόσβασης; Πρόσφεραν ουσιαστικά, στο έργο της ακαδημαϊκής κοινότητας οι υπηρεσίες που βασίστηκαν στην ψηφιοποίηση υλικού; Τελικά κατά πόσο οι ακαδημαϊκές βιβλιοθήκες μπορούν να ανταποκριθούν στο ρόλο της «κεντρικής πηγής παροχής πληροφοριών»;Αυτά είναι ερωτήματα που θέτουν οι άνθρωποι του JISC's και προσπαθούν να τα απαντήσουν θέτοντας σε εφαρμογή μια σειρά από δράσεις και εκδηλώσεις, όπως π.χ. printed resources, interactive Web 2.0 services, podcast, interviews και άλλα τα οποία αξίζει τον κόπο να συγκεντρώσουμε και να παρουσιάσουμε. "From eLib to the Library of the future" audio "Libraries of the Future" can support resource allocation decisions, suggests D-Lib editor Libraries of the Future Debate at the Bodleian April 2nd 2009 Libraries of the Future - session 1 Libraries of the Future - session 2
Libraries of the Future - session 3, plenary question and answer
Χμμμμμμ……………Χμμμμμμ…………… Αυτός ήταν ο αρχικός στόχος της παρούσας ανάρτησης, όμως καθώς μελετούσαμε το υλικό και σχεδιάζαμε τη δομή της ανάρτησης μας, νιώσαμε ένα μούδιασμα, ένα συναίσθημα βαθιάς θλίψης. Θλίψη που προήλθε από την σκέψη ότι, για πρώτη φορά μετά από αρκετά χρόνια μιλάμε για την εξέλιξη και το μέλλον των ακαδημαϊκών βιβλιοθηκών ξέροντας ότι όλα αυτά δεν αφορούν πια τις ελληνικές ακαδημαϊκές βιβλιοθήκες. Αυτές έχουν να επιλύσουν ουσιώδη προβλήματα λειτουργίας και επιβίωσης. Μοιάζει σαν να επαναπροσδιορίζουν το ρόλο και τη θέση τους….. όχι όμως με γνώμονα το μέλλον και την πρόοδο αλλά το παρελθόν….Προσπαθούν να θυμηθούν πώς ήταν τα πράγματα και πώς λειτουργούσαν, πριν ρεύσει το χρήμα των ΕΠΕΑΚ και των άλλων ευρωπαϊκών κονδυλίων, για να βρουν ένα "μπούσουλα" για το πώς θα βαδίσουν από δω και πέρα (μείωση ωραρίου, απολύσεις προσωπικού, κατάργηση υπηρεσιών κ.α.). Αρνητικές εξελίξεις που είναι πιο πολύ έντονες στα μικρά και περιφερειακά Πανεπιστήμια – Πολυτεχνεία – ΤΕΙ. Απογοήτευση................................ Απογοήτευση................................Απογοήτευση................................ Απογοήτευση................................ Απογοήτευση................................
Θα ήταν πάντως χρήσιμο κάποια στιγμή να δούμε και τι δεν κάναμε, τι δεν έγινε αυτά τα χρόνια με τις παχιές αγελάδες. Ωραία τα μεγάλα λόγια, εντυπωσιακή η αλλαγή σε τόσο μικρό διάστημα, όμως κάποια πράγματα ποτέ δεν τα αγγίξαμε. Φύγαμε μπροστά χωρίς να πατάμε γερά στο παρόν. Οι υπηρεσίες μας ακόμη δεν έχουν δομές, η ποιότητα της βασικής δουλειάς μας είναι χαμηλή, η συμπεριφορά μας προβληματική, το προσωπικό λίγο, πέραν των ακαδημαϊκών υπάρχουν και άλλες βιβλιοθήκες που ελάχιστα ή καθόλου άλλαξαν. Υπάρχει σε μένα μια βεβαιότητα επιπλέον:χάνεται οριστικά το παιχνίδι γιατί δεν μπορέσαμε να αλλάξουμε αυτά τα χρόνια ως υπηρεσίες και άνθρωποι την νοοτροπία των ανθρώπων που ελέγχουν τον πολιτισμό και την εκπαίδευση.
1 σχόλιο:
Θα ήταν πάντως χρήσιμο κάποια στιγμή να δούμε και τι δεν κάναμε, τι δεν έγινε αυτά τα χρόνια με τις παχιές αγελάδες. Ωραία τα μεγάλα λόγια, εντυπωσιακή η αλλαγή σε τόσο μικρό διάστημα, όμως κάποια πράγματα ποτέ δεν τα αγγίξαμε. Φύγαμε μπροστά χωρίς να πατάμε γερά στο παρόν. Οι υπηρεσίες μας ακόμη δεν έχουν δομές, η ποιότητα της βασικής δουλειάς μας είναι χαμηλή, η συμπεριφορά μας προβληματική, το προσωπικό λίγο, πέραν των ακαδημαϊκών υπάρχουν και άλλες βιβλιοθήκες που ελάχιστα ή καθόλου άλλαξαν.
Υπάρχει σε μένα μια βεβαιότητα επιπλέον:χάνεται οριστικά το παιχνίδι γιατί δεν μπορέσαμε να αλλάξουμε αυτά τα χρόνια ως υπηρεσίες και άνθρωποι την νοοτροπία των ανθρώπων που ελέγχουν τον πολιτισμό και την εκπαίδευση.
Δημοσίευση σχολίου